• امروز : جمعه - ۳۱ مرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : 28 - صفر - 1447
  • برابر با : Friday - 22 August - 2025
3
شما نظر بدهید

میانگین نمرات امتحان نهایی دانش آموزان آبروریزی آموزشی نیست؟ / مدارس دولتی وضع وخیم تری دارند

  • کد خبر : 3293
  • 06 دی 1403 - 18:51
میانگین نمرات امتحان نهایی دانش آموزان آبروریزی آموزشی نیست؟ / مدارس دولتی وضع وخیم تری دارند
با فرارسیدن دی ماه و شروع امتحانات پایان ترم اول دانش آموزان دغدغه خانواده ها در چگونگی گذراندن این امتحانات بیشتر می شود.

به گزارش صدای وکیل؛موضوع امتحانات نهایی دانش آموزان متوسطه و تاثیر آن بر کنکور دغدغه خانواده ها را دو چندان کرده است . ولی آنچه که در کنار نگرانی های موجود بیشتر خودنمایی میکند و به نظر میرسد که برای مسوولین دست اندرکار حوزه آموزش و پرورش در درجه چندم اهمیت قرار دارد، وضعیت ناامید کننده میانگین نمرات امتحانات نهایی  دانش آموزان دوره متوسطه است که در چند سال اخیر سیر نزولی داشته است و شاید نامیدن عنوان ” آبروریزی آموزشی ” برای این وضعیت اغراق نباشد.

بر اساس آمار رسمی، میانگین معدل دانش‌آموزان در امتحان خرداد ۱۴۰۳ مدارس غیردولتی ۱۰.۳۷ بوده است؛ صرفاً ۱.۴۱ نمره بالاتر از میانگین معدل مدارس دولتی عادی که ۸.۹۶ است. میانگین معدل مدارس سمپاد ۱۶.۱۴، نمونه دولتی ۱۴.۱۷ و شاهد ۱۱.۰۹ ثبت شده است.

البته وزارت آموزش و پرورش ؛ معدل ۱۰ دانش‌آموزان را نشان‌دهنده بحران نمیداند و میانگین معدل پایه دوازدهم  که ۱۰.۸۹ است  را به عنوان هنجار عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان این پایه در سطح کشور می داند.

بر اساس آمارهای موجود از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ میانگین معدل دانش آموزان سیر نزولی داشته است.

در مهرماه سال جاری محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش  در این ارتباط  می گوید: عملکرد دانش‌آموزان در امتحانات نهایی امسال نسبت به سال گذشته بهتر بود، در رشته علوم تجربی میانگین نمرات از ۱۱٫۲۳ به ۱۲ رسید. در رشته علوم ریاضی میانگین نمرات از ۱۰٫۷۹ به ۱۱٫۸۲ و در رشته انسانی از ۸٫۷۵ به ۹٫۱۳ رسید و در مجموع نمرات دانش‌آموزان از ۱۰٫۲۶ به ۱۰٫۹۸ رسیده است.

وی ادامه داد: در مجموع در رشته انسانی ۰٫۳۸، تجربی ۰٫۷۷ و ریاضی ۱٫۰۳ افزایش میانگین نمرات را نسبت به سال گذشته داشتیم و در مجموع سه رشته نیم‌نمره نمرات افزایش داشت.

هرچند که شاید افزایش نیم نمره ای میانگین معدل برای مسوولین موفقیت محسوب شود، ولی واقعیت این است که وضعیت کیفیت آموزشی خصوصا در مدارس دولتی موضوعی قابل افتخار برای مسوولین نیست و موضوع عدالت آموزشی همچنان حلقه مفقوده در آموزش و پرورش کشور است.

لینک کوتاه : https://vol-na.ir/?p=3293

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها