• امروز : جمعه - ۳۱ مرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : 28 - صفر - 1447
  • برابر با : Friday - 22 August - 2025
7
محمدحسین هوشنگی

کسب وکارهای سنتی ، کرونا ، کسب و کارهای اینترنتی

  • کد خبر : 1973
  • 10 آذر 1400 - 12:38
کسب وکارهای سنتی ، کرونا ، کسب و کارهای اینترنتی
توجه به اقتصاد دیجیتال و کسب وکارهای اینترنتی نه تنها هزینه ها را کاهش می دهد بلکه ظرفیت های اشتغال را توسعه داده و می طلبد تا همگان تلاش نمایند برای این اعتماد ایجاد شده ، زیرساخت های مورد نیاز و ضمانت های لازم برای حفظ این اعتماد را فراهم سازند.

به گزارش صدای وکیل و به قلم محمد حسین هوشنگی کارشناس ارشد مدیریت ؛ شیوع ویروس کرونا سلامت انسانها را با تهدید جدی مواجهه و باعث آسیب به بخش های مختلف اقتصادی از جمله کسب وکارهای سنتی و خرده فروشی ها شد اما کسب وکارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال فضای دیگری را تجربه نمود ؛ ترس از برخورد با این بیماری و خانه نشینی و از طرفی رفع نیازهای خانواده، اقبال عمومی به کسب وکارهای اینترنتی را دوچندان نمود.

 به عبارتی خرید اینترنتی پاسخی به نگرانی های مردم در روزهای شیوع کرونا بوده و رونق کسب وکارهای آنلاین را فراهم نمود.

تجارت الکترونیک و کسب وکار آنلاین همیشه مورد توصیه مشاوران کسب وکار بوده و پدیده جدیدی نیست اما همه گیری ویروس کرونا و متضرر شدن کسب وکارهای سنتی، باعث شد تا فعالان اقتصادی تمرکز خود را بر فروش وارائه خدمات در بستر اینترنت و آنلاین قرار دهند تا مشتریان با مشاهده قیمت ونظرات کارشناسی و استفاده بهینه از زمان خرید مطمئنی را داشته باشند.

آمارهای جهانی نیز حکایت از رشد بالای تجارت الکترونیک دارد ، فروش خرد جهانی تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است و کسب و کارهای الکترونیکی انتظار نرخ رشد ۲۶۵ درصدی، از ۱٫۴ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۴ تا ۴٫۹ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۱ را دارند. در کشور ما هم  ارزش معاملات تجارت الکترونیکی در سال ۹۹ به ۱۰۹۷ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال ۹۸، افزایش ۱۶۰ درصدی را نشان می دهد.

نکته جالبتر این است که فروش تجارت الکترونیک جهانی در حال فراگیری بازار خرده فروشی است. در واقع در سال ۲۰۲۱، ۱۷٫۵% کل خرده فروشی جهانی را شامل می شود.
که البته این رقم نسبت به کل خرده فروشی جهانی هنوز بسیار پایین است و این به معنای فرصت رشد بیشتر در آینده است. برای تأکید بیشتر روی این ترند تجارت جهانی، فروشگاه های فیزیکی می بایست زیرساخت هایی را تأمین کنند که کسب و کار خود را از آفلاین به آنلاین تبدیل کرده و کسب و کارهای آنلاین باید راه های جدیدی برای رشد برند خود پیدا کنند واز آنجا که  استقبال مردم به تبع شیوع کرونا از هر کسب وکارها به یک نسبت نبوده ؛ ضرورت بازنگری در نوع فعالیت و یا نوع ارائه خدمت برای  کسب وکارهایی که از بروز این ویروس آسیب دیده اند نیز به چشم می آید و حتی با تغییر نوع فعالیت فعلی خود  به حوزه مورد توجه مردم ؛ از سود بیشتری نیز  برخوردار  شوند.

از طرفی عملکردهای اقتصادی و اجتماعی نشان می دهد مردم تمایل دارند تا کالای مورد نیاز خود را درب منزل تحویل بگیرند به نحوی که شرکت ملی پست ایران با اختصاص ۷۷ درصد از آمار، در سال ۹۹ پرکاربردترین روش در ارسال و تحویل کالا در واحدهای تجارت الکترونیکی را به خود اختصاص داده و این مهم بستری را فراهم نموده تا کسب و کارها ضمن تطبیق خود با این نیاز و رویکرد ؛ زمینه  رشد خود را فراهم نمایند .

توجه به اقتصاد دیجیتال و کسب وکارهای اینترنتی نه تنها هزینه ها را کاهش می دهد بلکه ظرفیت های اشتغال را توسعه داده و می طلبد تا همگان تلاش نمایند برای این اعتماد ایجاد شده ، زیرساخت های مورد نیاز و ضمانت های لازم برای حفظ این اعتماد را فراهم سازند و با انجام نظارت های لازم از فعالیت کسب وکارها در مجاری قانونی برای صیانت از اصل حفظ حقوق مصرف کنندگان و مرغوبیت کالا و قیمت اطمینان حاصل شود.

تجارت الکترونیک یک دنیای همواره در حال توسعه است و با افزایش کاربران شبکه های اجتماعی و پیشرفت مداوم تکنولوژی و زیر ساخت ها ، آینده تجارت الکترونیک در  سال های آینده روشن تر از همیشه است.

لینک کوتاه : https://vol-na.ir/?p=1973

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها